Sport.pl

Ranking: Jak kluby z Pomorza Zachodniego kontaktują się z kibicami?

Tradycyjny mailing, strony internetowe oraz nowoczesne Facebook i Twitter. Które kluby z województwa zachodniopomorskiego radzą sobie najlepiej z polityką informacyjną, a które nie potrafią odnaleźć się w wirtualnym świecie?
Postanowiliśmy sprawdzić, jak funkcjonuje 13 największych klubów naszego regionu, występujących w rozgrywkach tzw. szczebla centralnego. W ekstraklasach rywalizują: piłkarska Pogoń, futsalowa Pogoń 04, piłkarze ręczni Pogoni Handball, piłkarki ręczne Pogoni Baltiki oraz Energi AZS Koszalin, koszykarze King Wilków Morskich Szczecin i AZS Koszalin, siatkarki Chemika Police; na zapleczu elit mamy: siatkarzy Espadonu Szczecin, piłkarzy Floty Świnoujście, koszykarzy Spójni Stargard, a w II lidze piłkarskiej (zasięgiem obejmuje Polskę od Stargardu po Puławy) występują Błękitni Stargard i Kotwica Kołobrzeg.

Pod lupę wzięliśmy ich kontakt z mediami (a więc tradycyjnymi pośrednikami między klubem a kibicem), a także zwykłe informacje, których w sieci poszukiwać może przeciętny Kowalski. Punkty przyznawane były między innymi za częstotliwość aktualizacji, wartość materiałów i formę ich codziennego prezentowania.

Podział punktowy pozwolił nam na stworzenie rankingu, opisującego skuteczność polityki informacyjnej klubów w województwie zachodniopomorskim. Kto stanowi przykład, a kto musi się jeszcze sporo nauczyć?

W pogoni za Pogonią, czyli mailing i strony internetowe

Tu zaskoczenia raczej nie ma. Pierwsze miejsce naszego rankingu zajęła futbolowa Pogoń, która w zestawieniu wypada najlepiej. Jaka jest recepta na sukces Portowców? Przede wszystkim regularność. Biuro prasowe największej piłkarskiej drużyny na Pomorzu Zachodnim działa przez cały tydzień, a dziennikarze z regionu oraz fani w zasadzie codziennie mogą liczyć na porcję informacji o najważniejszych wydarzeniach z życia Dumy Pomorza.

Tego elementu brakuje z kolei u przedstawicieli innych klubów z województwa. Na profesjonalną korespondencję e-mail (jednak nie na tym samym poziomie co Pogoń) liczyć można jeszcze tylko ze strony Chemika i Wilków Morskich, a swoje informacje tą drogą wysyłają również (choć zdecydowanie rzadziej) Spójnia Stargard, Flota Świnoujście i Espadon Szczecin.

System punktacji w korespondencji mailowej:

6 punktów - codziennie, dużo i na czasie

5 - praktycznie codziennie i dużo

4 - bywają krótkie przerwy i raczej są to najważniejsze informacje

3 - regularne przekazywanie informacji, ale przy okazji spotkań ligowych i zaproszeń na konferencje

2 - maile od święta (rzadko, brak systematyczności)

1 - sporadyczne wysyłanie istotnych komunikatów

0 - brak tego typu kontaktu z redakcjami

Punktacja w mailingu:

Pogoń Szczecin4
King Wilki Morskie3
Chemik Police3
Espadon2
Flota2
Pogoń Baltica2
Spójnia1
Pogoń Handball1
AZS Koszalin0
Energa0
Pogoń 040
Kotwica0
Błękitni0
Kiedy media i fani nie dostają klubowych maili, informacji muszą szukać na własną rękę. Najprostszym służącym do tego narzędziem są oficjalne strony internetowe, na których prezentowane są najistotniejsze wydarzenia oraz inicjatywy podejmowane przez kluby. Jak powinny one wyglądać? Przede wszystkim muszą być czytelne i łatwe w poruszaniu się. Jeśli zaś chodzi o wartość merytoryczną, to najistotniejsza jest szybkość reakcji i poziom publikowanych tekstów. W naszym rankingu wyróżniliśmy trzy strony internetowe. Do wspomnianej wcześniej Pogoni dołączyły tym razem Flota Świnoujście oraz AZS Koszalin. Wszystkie trzy spełniają swoje zadania i dostarczają kibicom (choć w odmiennej formie) najważniejsze informacje o drużynie. Pogoń imponuje masowością, a Flota oraz AZS przede wszystkim prostotą i rzetelnością. Na drugim końcu zestawienia znajdują się Espadon Szczecin oraz Spójnia Stargard Szczeciński, które nie posiadają własnych stron internetowych.

- Cały czas nad tym pracujemy i wszystko idzie w dobrym kierunku. Mamy już gotowy szablon, a teraz zajmujemy się uzupełnianiem go i wypełnianiem treścią. Nie chcemy bowiem doprowadzić do sytuacji, w której strona zacznie działać i będzie praktycznie pusta - tłumaczyła kilka dni temu Agata Krzysztofek, rzecznik prasowa Espadonu. - Gotowej i w pełni działającej strony internetowej spodziewamy się najpóźniej w styczniu. Podobnie jest z mailingiem. Wiemy, że nie funkcjonuje to jeszcze jak należy i dołożymy wszelkich starań, aby te działania zaczęły mieć charakter cykliczny. Przypuszczam, że od stycznia uda nam się już zachować regularność także w tym aspekcie.

System punktowania przy stronach internetowych:

6 - rozmach graficzny, masowość informacji, ale wszystko podane w czytelnej formie i w przynajmniej dwóch językach

5 - dużo aktualności, zróżnicowanie prezentowanych materiałów, szybkość zamieszczania informacji, przejrzystość i czytelność strony

4 - publikowane są jedynie najważniejsze aktualności, mała liczba innych materiałów

3 - dobrze obsługiwane mecze ligowe, choć strona nie jest nastawiona 'na czas'

2 - relacja z meczu, zapowiedź, jakiś komunikat

1 - opóźnienia z zamieszczeniem choćby relacji z meczu

0 - brak strony internetowej

Strony internetowe - punktacja:

Pogoń 5
AZS Koszalin4
Flota 3
Pogoń Handball2
Pogoń Baltica2
King Wilki Morskie3
Chemik Police2
Kotwica2
Pogoń 042
Energa2
Błękitni2
Spójnia0
Espadon0
Generacja Facebooka i Twittera

W dzisiejszych czasach, kiedy media społecznościowe stanowią osobny kanał informacyjny, Facebook stał się niezwykle istotnym nośnikiem przekazywania komunikatów i innych treści. Zamieszczane tam posty pozwalają utrzymywać kontakt z kibicami (czasem w bardzo luźny i swobodny sposób) oraz pomagają informować o bieżących działaniach. Wśród klubów z województwa zachodniopomorskiego najlepiej na tym polu radzą sobie Pogoń, Chemik Police, King Wilki Morskie, AZS Koszalin, Pogoń Handball, Energa AZS Koszalin i Pogoń Baltica. Na ich profilach można znaleźć nie tylko informacje, ale też materiały dodatkowe, często spoza boisk czy parkietów.

Przy okazji omawiania działalności facebookowej należy wyodrębnić przywołane wcześniej przykłady Espadonu i Spójni, które nie posiadają własnych stron internetowych. W tym przypadku profil na fb pełni rolę bardziej informacyjną i trzeba przyznać, że zarówno siatkarze, jak i koszykarze radzą sobie z nim całkiem przyzwoicie.

- Dopóki nie mamy oficjalnej strony internetowej, dopóty musimy polegać niemal wyłącznie na facebookowym profilu. Staramy się prowadzić go w miarę na bieżąco i na razie jakoś to funkcjonuje - ocenia klubową sytuację Agata Krzysztofek.

System punktowania za facebooki:

3 - dużo zróżnicowanych informacji, swobodna i atrakcyjna forma prezentowanych materiałów

2 - regularne postowanie, brak wartości dodanej, w większości "suche" informacje

1 - jedynie podstawowe informacje, zazwyczaj prezentowane w mało atrakcyjnej formie

0 - brak profilu facebookowego

Profil facebookowy - punktacja:

Pogoń 3
Chemik Police3
AZS Koszalin3
Pogoń Baltica3
Pogoń Handball3
King Wilki Morskie3
Energa3
Spójnia2
Espadon2
Flota2
Pogoń 042
Kotwica1
Błękitni1
Liczba kliknięć "lubię to" na dzień 29.12.2014 (danych nie braliśmy pod uwagę do punktacji ze względu na to, że w różnym czasie klubu założyły swoje konta; ale podajemy ją ciekawostkowo):

Pogoń 129 761
Pogoń Handball15 795
Chemik Police9 519
Pogoń Baltica8 375
AZS Koszalin5 300
King Wilki Morskie4 354
Flota4 146
Energa1 964
Pogoń 041 777
Espadon1 544
Kotwica1 165
Błękitni1 145
Spójnia456
Jeszcze nowszym źródłem informacji niż Facebook stał się jego młodszy kuzyn Twitter, który - choć nie tak powszechny - również ma swoje grono odbiorców. Naprzeciw rozwojowi technologicznemu w naszym województwie wyszły Pogoń, Chemik, Pogoń Handball, King Wilki Morskie, AZS Koszalin oraz Pogoń Baltica, czyli zespoły ekstraklasowe. I choć kanał ten jest wykorzystywany głównie poprzez przeklejanie tam tekstów ze stron internetowych oraz facebookowych profili, to jednak w naszym rankingu odnotowaliśmy, że wspomniane kluby zdecydowały się na wykonanie tego kroku i w społeczności twitterowej po prostu funkcjonują.

System punktowy za Twittera:

2 - aktywnie prowadzony profil, który nie ogranicza się jedynie do wpisywania meczowego wyniku

1 - kanał służący wyłącznie do sporadycznego zamieszczania najważniejszych komunikatów

0 - brak

Twitter - punktacja:

Pogoń 2
Chemik Police2
AZS Koszalin2
Pogoń Baltica2
Pogoń Handball2
King Wilki Morskie2
Energa0
Spójnia0
Espadon0
Fota0
Pogoń 040
Kotwica0
Błękitni0
Wystarczy brać przykłady z najlepszych

Jakie wnioski można wysnuć z powyższego rankingu? Na pewno takie, że na jego wyniki nie ma wpływu uprawiana dyscyplina sportu. W pierwszej trójce zestawienia znalazły się bowiem Pogoń Szczecin, Chemik Police i King Wilki Morskie Szczecin, czyli przedstawiciele trzech różnych obozów. Kibice, a może nawet i działacze mogą zauważyć, że Pogoń, Chemik i Wilki Morskie to najbogatsze kluby na Pomorzu i stać je na zatrudnianie specjalistów (rzeczników prasowych, redaktorów). Pewnie tak jest, ale nie od razu trzeba prowadzić wzorową politykę. Nawet w biedniejszych klubach można tak zorganizować pracę, by było komu zajmować się źródłami informacji na solidnym poziomie i systematycznie.

Druga sprawa - o ile dyscyplina nie wpływa na kształt tego rodzaju polityki, to poziom rozgrywek już tak. Najlepiej z reguły radzą sobie kluby ekstraklasowe, a najgorzej te, które występują na niższych szczeblach. Jaka może być zatem recepta na poprawę dla tych teoretycznie słabszych? Przede wszystkim brać przykład z liderów. Wyniki rankingu pokazują, że pieniądze to nie wszystko i da się zrobić solidną stronę lub dobrze funkcjonujący profil na Facebooku nawet mimo braku wielomilionowego budżetu.

KlubyMaileStrona internetowaFacebookTwitterSuma punktów
Pogoń 453214
Wilki Morskie333211
Chemik Police323210
AZS Koszalin04329
Pogoń Baltica22329
Pogoń Handball12328
Flota23207
Energa02305
Espadon20204
Pogoń 0402204
Spójnia10203
Kotwica02103
Błękitni02103